Ассоциация финансовой индустрии

Telefonkrāpniekiem jauna shēma; ieviesīs drošākus risinājumus viņu apturēšanai

11.11.2024.
Krāpnieki regulāri maina un pielāgo savas shēmas, un pēdējās nedēļās telefonkrāpnieki zvana, uzdodoties par mobilo sakaru operatoriem ar mērķi izvilināt no upuriem dažādus personas datus, piemēram, internetbankas pieejas informāciju, kas tālāk ļauj izkrāpt naudu. Eksperti skaidro, kā rīkoties šādā situācijā un pasargāt sevi no telefonkrāpniekiem.

Pēdējā laikā tiek saņemti ziņojumi no iedzīvotājiem par viltus zvaniem, kuros telefonkrāpnieki uzdodas par dažādu mobilo sakaru operatoriem. Zvana laikā krāpnieki informē personu par to, ka it kā ir nepieciešams veikt konkrētas darbības, lai atjaunotu esošo telefona numuru un izvairītos no SIM kartes bloķēšanas. Lai šīs darbības īstenotu, upurim tiek lūgts apstiprināt savu identitāti, ievadot personas datus un Smart-ID kodu.

Turklāt telefonkrāpnieki saziņai ar upuriem galvenokārt izmanto latviešu valodu, tādējādi apgrūtinot krāpnieku atpazīšanu. Galvenokārt krāpnieki mēģina iegūt pieeju klientu pašapkalpošanās portālam, tādā veidā cenšoties iegūt pēc iespējas precīzākus personas datus. Tie tiek izmantoti pret konkrēto cilvēku, lai panāktu lielāku ticamību, ka zvana īstais operators. Atsevišķos gadījumos, piekļūstot datiem, krāpnieki pat mēģina klienta telefona numuru pārcelt uz e-SIM vai to bloķēt, tādā veidā klientam zaudējot kontroli pār savu numuru.
“Pamatā krāpnieku darbības līdzinās citām jau iepriekš aktuālām shēmām – upuris tiek maldināts, sniedzot tam nepatiesu informāciju par šķietamiem draudiem, kurus zvanītājs var it kā palīdzēt atrisināt. Krāpnieki spēlējas ar upura emocijām un cenšas iegūt iedzīvotāju uzticību, lai vēlāk to izmantotu savtīgiem mērķiem. Taču, neskatoties uz to, saziņa ar upuri ir ātra un uzstājīga, lai panāktu, ka no upura puses tiek veikti nepārdomāti un sasteigti lēmumi. Telefonkrāpnieki vēlas panākt, lai zvana saņēmējs izpaustu tiem nepieciešamo sensitīvo informāciju, piemēram, internetbankas pieejas datus, kartes datus vai Smart-ID kodus,” norāda Luminor bankas krāpšanas novēršanas eksperte Marija Celma.
“Krāpnieki allaž meklēs veidus, kā apiet sistēmu, un cīņa ar to norisinās nepārtraukti. Mēs sekojam līdzi notikumiem un izstrādājam risinājumus, lai pasargātu klientus no apdraudējumiem. Piemēram, tikko ir sākusi strādāt jauna un inovatīva krāpniecisku zvanu bloķēšanas sistēma, kas automātiski bloķē viltus mobilo telefonu numuru zvanus no ārvalstīm, nodrošinot klientiem drošāku saziņu pa tālruni. Proti, ja konstatēsim, ka zvanītāja numurs pieder Tele2, bet reālais abonents fiziski nevarētu šādu zvanu veikt no ārvalstīm, zvans tiks bloķēts. Lai nekļūtu par krāpnieku upuri, svarīgi ir atcerēties, ka ne mobilo sakaru operatori, ne kāda cita uzticama iestāde jūs nesteidzinās pieņemt lēmumu vai veikt kādas darbības, kā arī nelūgs dalīties ar internetbankas pieejas datiem. Ja rodas kaut vismazākās šaubas, iesakām pārtraukt sarunu un sazināties ar savu operatoru,” stāsta Tele2 drošības nodaļas vadītājs Mārtiņš Melnis.

Ja esat kļuvis par krāpšanas upuri vai jums rodas aizdomas par krāpšanu, nekavējoties ziņojiet bankai un policijai par notikušo.